Trustpilot

Introductie tot het L-Twoo Merk van Fiets Versnellingsbakken in China

Introductie tot het L-Twoo Merk van Fiets Versnellingsbakken in China

 

De belangrijkste merken voor fietsversnellingsbakken met een hoog marktaandeel zijn onder andere de Japanse "Shimano", de Amerikaanse "Sram" en de Italiaanse "Campagnolo". Momenteel vereisen zowel de aankoop van complete fietsen, het monteren als het upgraden ervan, gezien hun stijgende prijzen en schaarste, allemaal een bijbehorende financiële kost. In deze omgeving waar unieke producten beschikbaar zijn, is het misschien de moeite waard om Chinese versnellingsbaksets te proberen. In de afgelopen jaren is de ontwikkeling van versnellingsbaksets uit China snel gegaan, en vooruitgang in onderzoeks- en productietechnologieën heeft ze getransformeerd van goedkope en eenvoudige "vervangers" tot competitieve producten. Na uitdagingen op de markt te hebben doorstaan, beginnen steeds meer fietsfabrikanten ze te gebruiken.

Laten we vanaf nu Chinese versnellingsbaksets bespreken, waarbij we kijken naar hun uiterlijk, bruikbaarheid, hoe ze te kiezen en informatief advies geven voor de selectie. Dit stelt fietsers in staat om deze producten uitgebreid te begrijpen.

Introductie van LTWOO, een van de Vroegste Ondernemingen in China voor het Ontwikkelen van Versnellingsbaksets

LTWOO, gevestigd in Zhuhai, Guangdong provincie, is een van de vroegste bedrijven in China die versnellingsbaksets ontwikkelen. Opgericht in 2013, richtte LTWOO, net als enkele andere binnenlandse fabrikanten van fietsversnellingsbakken, zich op het onderzoek en de productie van sportniveau/burgerlijke fietskits en verkreeg geleidelijk OE-orders van meerdere binnenlandse fietsmerken, waardoor ze bekend werden bij een breder scala aan fietsers. Naast mountainbikekits met een aanzienlijk marktaandeel zijn ook door LTWOO onafhankelijk ontwikkelde racefietskits te koop. Ze hebben zelfs elektronische versnellingsbak prototypeproducten tentoongesteld die momenteel in ontwikkeling zijn.

Mountainbiken

 

 

 

Wegfietsen

 

Vouwfietsen

 

Door de nieuwste productcatalogus van LTWOO voor dit jaar te combineren met configuratiegidsen van sommige complete fietsfabrikanten, zal dit artikel de verschillende kitproducten van LTWOO categoriseren op basis van toepasbare soorten fietsen en deze aan de lezers uitleggen.

Mountainbike-sectie

 

 

LTWOO begon met mountainbikekits, en hun mountainbike-versnellingsbakkits hebben de naam de "A-serie". De A-serie geniet van een relatief hoog marktaandeel in de mountainbikemarkt. De aanpasbaarheid van binnenlandse fabrikanten is buitengewoon. Ondanks de verspreiding van 12-speed cassettes bij grote fabrikanten, introduceerde LTWOO een 13-speed single-chainring mountainbikekit door de ruimte van de grote cassette te optimaliseren, die compatibel is met gewone cassettehubs zonder extra aanpassingen te vereisen. Afhankelijk van de verschillende versnellingsverhoudingen zijn de vlaggenschipproducten voor mountainbikes A13/A12/A11. Deze producten maken gebruik van de hoogwaardigste materialen en de meest precieze componentenverwerking onder de binnenlandse kits, zelfs vergelijkbaar met afwerkingen op raceniveau, met een coole en opvallende stijl.

De A13/A12/A11 kits hebben dezelfde structuur en materialen voor de achterderailleur, zelfs de gewichten zijn identiek. Opmerkelijk is het opvallende kenmerk van deze achterderailleurs het gebruik van een buitenste kooiplaat van koolstofvezel in combinatie met oversized tandwieltjes die zijn uitgerust met waterdichte afgedichte lagers, wat zowel visueel aantrekkelijk als praktisch is.

De bovenste montageschroef van de achterderailleur (die verbonden is met het frame) is gemaakt van aluminiumlegering en is geanodiseerd in dezelfde kleur als de rest van de derailleur. Verschillende delen van de derailleur zijn ook uitgehold om het gewicht te verminderen.

 

De hoofdarm is verlengd om een 52T grote cassette te ondersteunen, en het excentrische ontwerp van de bovenste geleider is offset.

 

Vergeleken met het ontwerp van SRAM heeft LTWOO de hoogte van de derailleur met 8 mm verlaagd, waardoor botsingen met de derailleurhanger worden vermeden en schade wordt voorkomen.

Een diepgaande analyse van de achterderailleur van LTWOO onthult de invloed van het ontwerp van SRAM. De structuur en kabelgeleiding van het hoofdlichaam zijn beïnvloed door SRAM's niet-gekoppelde ontwerpen van vroegere jaren. LTWOO heeft echter innovaties en verbeteringen opgenomen. De carbonpotige A13/A12/A11-derailleurs zijn compatibel met cassettes tot 52T, bereikt door optimalisatie van de lengte en hoek van de hoofdarm en het excentrische ontwerp van het bovenste tandwiel. De geoptimaliseerde achterderailleur presteert uitzonderlijk goed en voorkomt het veelvoorkomende probleem van aanpassingen van de derailleurhanger die problemen veroorzaken met extreem grote cassettes.

De "erfenis" van de hoge spanning van SRAM is ook duidelijk zichtbaar in de ontwerpen van LTWOO. De A13/A12/A11 kits maken gebruik van veren met een hogere spanning dan voorheen, wat behoorlijk stijf kan zijn en moeilijk met de hand te manipuleren. Dit komt door het ontbreken van een koppelingsmechanisme, wat een verhoogde veerspanning vereist om te compenseren. Dit resulteert in een responsieve en snelle schakelervaring, zowel omhoog als omlaag de cassette. De "shadow" structuur van de achterderailleur is ook geoptimaliseerd. Hoewel deze structuur aanvankelijk te zien was in de producten van SRAM tijdens het 9-speed tijdperk, heeft LTWOO er verbeteringen op aangebracht, waardoor het "shadow" effect van de derailleur meer uitgesproken is. Na installatie is het zelfs discreter en veiliger dan de nieuwere modellen van SRAM.

 

Wat betreft de schakelaars is er niet veel verschil; feitelijk deelt de hele serie van LTWOO hetzelfde ontwerp. De enige variatie komt van de verschillende versnellingsverhoudingen, wat leidt tot verschillende schakelrampen. Hoewel het externe ontwerp van deze schakelaars lijkt op de raamloze stijl van SRAM, heeft LTWOO ook onafhankelijk onderzoek en optimalisatie uitgevoerd. Het eerdere probleem van te veel speling in de verschuivingen van grotere SRAM-schakelaars is overwonnen, en het ontwerp van de stofkap van de kabelgleuf is compacter. De schakelaars van LTWOO vallen op door hun scherpe en precieze gevoel, met snelle en duidelijke versnellingswisselingen, goed aansluitend bij de Amerikaanse stijl van SRAM.

 

 

Naar een lagere categorie, de AX-serie, die een basisstructuur deelt met de vlaggenschipserie. Afgezien van een meer ingetogen kleurenschema, is het belangrijkste verschil dat de koolstofvezelkooi wordt vervangen door een metalen kooi. Desalniettemin zijn er nog steeds opties voor 13/12/11-speed versnellingsverhoudingen. Naast de single-chainringkits die ook een 52T grote cassette ondersteunen, zijn er nu opties voor dubbelkettingring- en drievoudig kettingringsetups. Hoewel er een alternatieve voorderailleur beschikbaar is, is de bijpassende multi-chainring achterderailleur een versie met een andere kooivorm, die alleen tot 42/46T cassettes ondersteunt.

 

Onder de gebruikers van het topniveau van de L-Twoo-suite zijn niet veel problemen geconstateerd. Het ontvangen feedback is over het algemeen positief. De aanpak van L-Twoo om echter alleen een grote spoelveer te gebruiken om spanning op de derailleurarm te handhaven om de ketting te stabiliseren, is enigszins verouderd. Uiteindelijk worden de dempingsystemen van achterderailleurs steeds volwassener, waarbij Shimano zelfs derailleurarm demping heeft opgenomen in hun nieuwste 11/12-speed DEORE-modellen. De betrouwbaarheid en duurzaamheid van het systeem met grote spoelveren zijn echter niet zo goed als die van dempingssystemen. De productpositionering van L-Twoo is echter gericht op hoogwaardige producten die concurreren met middenklasse aanbiedingen van grote fabrikanten tegen dezelfde prijs. Hun doelgroep zal hun producten waarschijnlijk niet gebruiken in extreme scenario's zoals downhill racing, en regulier off-road rijden zal die grote spoelveer niet snel verslijten.

Van A9 tot A7 positioneert L-Twoo deze serie als massamarkt, vaak te vinden als originele uitrusting op OEM-voertuigen, sommige zelfs met het logo van het voertuigmerk. Naarmate je van hogere naar lagere nummers gaat, verminderen fabrikanten de specificaties nauwkeurig, verminderen ze de versnellingsverhoudingen en gebruiken ze materialen van lagere kwaliteit. Ze kunnen bijvoorbeeld overschakelen van metaal naar technische kunststoffen, metalen bussen gebruiken in plaats van lagers in katrollen, en grote schroeven vervangen door stalen of gietijzeren schroeven. Over het algemeen blijft de prestatie echter relatief consistent, met een meer budgetvriendelijke prijs.

Wat betreft de voorderailleurs biedt L-Twoo slechts twee modellen: top swing en down swing, met een klemmingspecificatie. Typisch gezien worden deze alleen gezien op complete voertuigen, ongeacht het suite-niveau. Over alle suite-niveaus heen zijn de voorderailleurs identiek en verschillen alleen in de lakafwerking.

Aangezien zowel oude als nieuwe versies van de achterderailleurs op de markt verkrijgbaar zijn, samen met verschillende kleuren en OEM-versies, is er weinig verschil in gebruikerservaring. Let bij aankoop op de lengte van de hoofdarm onder de grote schroef, aangezien dit aangeeft dat er ondersteuning is voor cassettes groter dan 42T. Kies bovendien tussen versies met een middenkooi en een lange kooi op basis van uw tandcapaciteitsvereisten.

Bovendien worden de producten uit de A-serie, A5, A3 en A2, ontworpen voor 9-speed of lager, beschouwd als instapproducten, vaak te zien op betaalbare merkfietsen. Om de aanpassing en opties te vergroten, heeft L-Twoo twee kabeltrekverhoudingen binnen deze productreeks ontworpen: één voor compatibiliteit met de 2:1-verhouding van Shimano en een andere voor de 1:1-verhouding van SRAM. Als u van plan bent om binnen deze serie te kopen, informeer dan zeker naar de kabeltrekverhouding, aangezien sommige versies deze mogelijk op de derailleurarm hebben afgedrukt.

 

                                      Oud Model                                                      Nieuw Model

Voor de verschillende ontwerpen van kabeltrekverhoudingen heeft L-Twoo voornamelijk de kabelinvoer op het bovenste armcomponent aangepast, waarbij alle andere structuren ongewijzigd bleven, waardoor uitwisselbare productonderdelen mogelijk zijn. Deze serie biedt een breed scala aan compatibiliteit en omvat daarom korte, middellange en lange kooiopties, waardoor de korte kooi achterderailleur geschikt is voor veel modellen met kleine wielen. Het is echter vermeldenswaard dat zowel oude als nieuwe versies van de achterderailleurs bestaan. De oude versie lijkt visueel op de A7 en erft zijn uiterlijk van SRAM met meer metalen componenten en beter vakmanschap, terwijl de nieuwe versie het kabelrouteringsmechanisme optimaliseert, bevestigingsschroeven vereenvoudigt, een schonere uitstraling behoudt, lichter is maar meer kunststofcomponenten bevat. Bovendien worden de shifters met lagere specificaties nu geleverd met een geventileerde versie en hebben ze een push-pull dubbele duimhendelbediening, vergelijkbaar met de shifters met lagere specificaties van Shimano, waardoor ze gebruiksvriendelijk zijn voor beginnende fietsers, hoewel de geventileerde versie meer plastic aanvoelt in vergelijking met de niet-geventileerde versie, en een minder hoogwaardig gevoel heeft.

 

 Vele fietsers hebben hun ervaringen gedeeld op basis van de nieuwste AX 13-speed serie getest op fietsen. Hier is een samenvatting door de auteur:

Visueel Ontwerp: 9/10 (Scherp en dynamisch ontwerp met een lichte aluminium schroef en een derailleurarm van koolstofvezel, zeer aantrekkelijk.)

Bediening: 10/10 (Amerikaanse stijl, responsief en uitstekende bediening met één duim, zoals altijd.)

Ervaring met Schakelen: 9/10 (Hoewel de veerspanning hoog is, betekent het ontbreken van een dempingssysteem dat het geen ultieme kettingstabiliteit kan bieden in off-road situaties.)

 

 

Bovendien bezit de auteur ook verschillende versies van A7- en A3-shifters en achterderailleurs. Voor A7 en A5 zijn er veel op maat gemaakt voor fabrikanten en bieden ze een breed scala aan kleurencombinaties. Er zijn echter verschillen in gebruikte materialen, zoals of het hoofdlichaam van metaal of technisch plastic is gemaakt, of de schroeven verchroomd zijn of van gietijzer zijn, en zelfs verschillen in oppervlakteafwerkingen, zoals precisiebakken of injectiekleuring. Het is belangrijk om op deze details te letten bij het maken van een aankoop.

Wat betreft A3- en A2-achterderailleurs zijn er twee kabeltrekverhoudingen. De Shimano-versie kan de oorspronkelijke achterderailleur vervangen in sommige goedkopere Shimano 8- en 9-speed mountainbikepakketten, met verbeterde spanning en prestaties van het schaduwtype achterderailleur, wat behoorlijk praktisch is.

In de wereld van het mountainbiken heeft L-Twoo zijn hoogtepunt bereikt. Hopelijk zal de fabrikant blijven investeren in onderzoek en ontwikkeling om meer innovatieve en geavanceerde producten te creëren, in plaats van te vertrouwen op oudere ontwerpen.

Flat-Bar Weg- en Vouwfietsmodellen

 

Hoewel L-Twoo de F-serie speciaal ontwerpt voor vouwfietsen en flat-bar wegwielrenfietsen, blijft het trouw aan de geneste modellogica. L-Twoo combineert zijn geërfde mountainbike-shifters met korte-kooi mountainbike- of wegwielrenfietsachterderailleurs en flat-bar- of klem-op-voorderailleurs om de F-serie te creëren. Waarom zo'n combinatie? Het heeft te maken met de unieke eisen van vouwfietsen. Vouwfietsen gebruiken voornamelijk een neerwaartse kabelbediening voor voorderailleurs, met minder nadruk op de shifters. Voor achterderailleurs worden vaak modellen met een korte kooi gebruikt om interferentie met de grond bij gebruik van wielen met kleine diameter te voorkomen.

 

Omdat de productiehoeveelheid van de F-serie relatief klein is, neigen de winkelprijzen hoger te zijn. Om u stilletjes te informeren, worden de OEM-versnellingssets voor bepaalde internationale merkfietsmodellen vervaardigd door L-Twoo. Dit suggereert dat internationale fabrikanten Chinese derailleurs beginnen te accepteren, wat hun marktherkenning vergroot.

Wegfietsmodellen 

Zoals eerder vermeld, heeft L-Twoo een sterke aanwezigheid in de markt voor mountainbikeversnellingen, terwijl hun onafhankelijk ontwikkelde versnellingen voor racefietsen relatief laat werden geïntroduceerd. Twee jaar geleden was er een voorproefje op een fietsenbeurs, maar na een langere periode van intern testen en feedback van rijders werden de producten pas volledig onthuld op de Fietsindustrie Conferentie georganiseerd door de China Bicycle Association eind 2020. De volledige set werd aan het publiek gepresenteerd. Gezien het competitieve landschap met diverse gevestigde internationale fabrikanten van racefietsversnellingen, werden Chinese fabrikanten geconfronteerd met uitdagingen bij de ontwikkeling van nieuwe producten als gevolg van bestaande octrooibarrières. L-Twoo slaagde erin om na veel inspanningen zijn eigen racefietsversnellingen te creëren met unieke kenmerken.

 

De racefietsversnellingen van L-Twoo, bekend als de R-serie, komen overeen met hun mountainbike-tegenhangers. De ontwerptaal voor de hele serie is consistent, gecategoriseerd op basis van versnellingsverhoudingen. Opties voor hendels van koolstofvezel en aluminium zijn beschikbaar, met weinig verschil in prestaties tussen verschillende niveaus. Wat het ontwerp betreft, hebben de racefiets-shifters van L-Twoo inspiratie opgedaan bij Campagnolo (CP), en bieden ze een comfortabele grip met een lichte aanpassing van de curve om beter bij de handpalmen van Aziatische rijders te passen. De curve en afstand van de remhendel bieden ook een meer ergonomisch gevoel, waardoor de bediening gemakkelijker wordt. Deze kenmerken sluiten aan bij het bekende ergonomische ontwerp en de gebruiksvriendelijke bediening van CP.

Alle belangrijke fabrikanten van racefietsversnellingen hebben octrooien die hun schakelmethoden beschermen. L-Twoo heeft een unieke aanpak gekozen, met een grotere hendel voor opschakelen die achter de remhendel is geplaatst. Het biedt een ontwerp voor een naar buiten gerichte duw, in lijn met de eisen van de handkracht en zonder interferentie met de bediening van het stuur. Terugschakelen gebeurt via een kleine duimknop aan de binnenzijde van de shifter, eenvoudig te activeren met de duim. U heeft nu wellicht de gelijkenis met het ontwerp van Campagnolo opgemerkt. Hoewel de logica vergelijkbaar is met die van CP, verschillen de implementatie en het uiterlijk. Bovendien ontbreekt de karakteristieke snelle meervoudige opschakelfunctie van CP op de shifters van L-Twoo vanwege de kleinere knopgrootte en verschillende mechanismen.

 

De fabrikant beweert dat zijn achterderailleur voor racefietsen compatibel is met de kabeltrekverhoudingen van Shimano. Structureel gezien is het eenvoudig en lijkt het op de vroege 11-speed 5800/6800/9000-ontwerpen van Shimano. Dit type achterderailleur staat bekend om zijn snelle initiële beweging, snelle schakelingen, lichte constructie, maar bescheiden kettingstabiliteit en beperkte compatibiliteit met zeer grote cassettes. L-Twoo koos waarschijnlijk deze ontwikkelingsroute vanwege zijn volwassen gegevensaccumulatie, kortere ontwikkelingscycli, lagere risico's en gemakkelijkere massaproductie.

 

De racefietsvoorderailleur is veelbelovender, verkrijgbaar in klem- en directe montageversies. Het maakt gebruik van een ontwerp met een verlengde kabeltrekarm, vergelijkbaar met de vroege 11-speed ontwerpen van Shimano. Dit ontwerp is goed gevestigd en werkt goed, met een lichte en soepele kabeltrekactie. Het ontbreekt echter aan een binnenste nylon bescherming, een functie die te vinden is in de nieuwste racefietsversnellingen van Shimano R7/8/9000. Shimano heeft ook zijn voorderailleur bijgewerkt met een zijzwaaiend ontwerp, waardoor deze nog ergonomischer en gebruiksvriendelijker is. Om te concurreren, zal L-Twoo verdere verbeteringen moeten doorvoeren.

L-Twoo biedt ook een enkel kettingblad versnellingset voor gravel- en off-road gebruik, een logische zet gezien het ontwerp van de kabelactuatie compatibel is met de kabeltrekverhoudingen van Shimano. Het belangrijkste verschil tussen deze en de mountainbike achterderailleur van L-Twoo is de aanpassing van de kabelgeleiding en de bevestigingspunten van de kabel om een kabeltrekverhouding die compatibel is met Shimano te bereiken. Het integreren en verbeteren van al ontwikkelde en volwassen producten is een veelvoorkomende praktijk onder fabrikanten en maakt het mogelijk elkaars sterke punten aan te vullen.

Dit concludeert de introductie van racefietsversnellingen. Hier is een samenvatting gebaseerd op de tests van de nieuwste marktbeschikbare RX/R9 11-speed versnellingssets:

Het laatste is Elektronische versnelling

eRX Disc Carbon 2*12s Elektronische Schakelgroep

Artikelnummer: eRX Disc Carbon 2*12s

Gewicht: inclusief totale remmen: 1,3 kg

Kleur: Zwart

 

 

 

 

Uiterlijk Ontwerp: 9/10 (Ontwerperstouch, volledig zwarte afwerking met stijlvolle en dynamische accenten.)

Bedieningsgevoel: 8,5/10 (Verbeterde ergonomie voor een betere pasvorm bij Aziatische handen, hoewel de knop voor opschakelen enigszins stijf aanvoelt.)

Ervaring met Schakelen: 8/10 (Traditionele structuur voor racefietsachterderailleur, met verbeterde spanning voor nauwkeurig schakelen. Zowel het schakelen voor en achter is minder vatbaar voor kettingval, maar mist nieuwe technologie.)

Waar zijn de aftrekpunten? Hoewel het uiterlijk aantrekkelijk is, is er ruimte voor verbetering in de details. Het gebruik van standaard kruiskopschroeven voor micro-aanpassing en verchroomde stalen schroeven in de topmodellen kan worden gezien als kostencompromissen. Het zou nog beter zijn als ze zouden worden vervangen door roestvrijstalen schroeven of, nog beter, zwarte aluminium schroeven. Hoewel de schakellogica eenvoudig is, zijn de interne hendelveerdrukveren en ratels enigszins stijf. Met name de kleine knop voor opschakelen vereist meer kracht om te activeren.

Proactieve fabrikanten luisteren naar feedback van consumenten en werken aan verbetering van hun producten.

Concluderend is er ruimte voor verbetering in de schakelaars van L-Twoo. Ondanks hun aantrekkelijke uiterlijk is aandacht voor detail nodig. Standaard kruiskopschroeven voor micro-aanpassing en verchroomde stalen schroeven in topmodellen kunnen worden opgewaardeerd naar roestvrijstalen schroeven of zelfs zwarte aluminium schroeven voor verbeterde kwaliteit. Hoewel de schakellogica eenvoudig is, zijn de interne hendelveerdrukveren en ratels enigszins stijf, met name de kleine knop voor opschakelen vereist meer kracht om te activeren.

Proactieve fabrikanten luisteren naar feedback van consumenten en werken aan verbetering van hun producten.